Cara a unha Confederación de
Repúblicas
(Apuntes sobre a intromisión do
Poder Político no Lexislativo)
A lei penitenciaria franquista
contemplaba extremos como a pena de morte e, por outra banda, a
redución de penas drástica atendendo a circunstancias de
comportamento no presidio que eran moi bonificadas, como a
participación en traballos ou cursar estudos. A reforma Belloch, nos
anos noventa, non tivo en conta o principio de proporcionalidade
segundo o cal non semella o mesmo matar a unha persoa que a
vintecatro. Daquela a clase política colleu un atallo en 2006 e
facendo un exercicio de falta de respecto á independencia do poder
xudicial, quixo impor unha doutrina segundo a cal eran deslexitimadas
sentencias ditadas conforme a lexislación vixente no momento de ser
elevadas. Iso viña a contradicir tódalas garantías que ten de
ofrecer un Estado no que os dereitos, os deberes e as
responsabilidades están sobre a mesa para tódalas partes antes de
que se produzan actuacións que merezan un xuízo posterior.
Outra cousa ben distinta, e si cadra o
miolo desta cuestión, e o debate sobre se o terrorismo e un delito
que mereza un tratamento diferenciado, e como tal discutir sobre a
duración da pena máxima, o trato diferencial dependendo da
reincidencia, a oportunidade ou non de aplicar bonificacións ao
tempos de reclusión. Pero coido que nesta materia os que teñen que
decidir, atendendo á sensibilidade do conxunto da sociedade, son os
lexisladores. Non así a clase política partidista e sectaria, como
tampouco as familias das vítimas cando non as propias vítimas. O
desexo comprensible de vinganza, a dor e, noutros casos, o obxectivo
espurio de converter a loita contra o terrorismo nunha industria con
réditos políticos que non interesa rematar son incompatibles coa
amplitude de miras dunha lexislación conveniente para o interese
xeral.
Se aceptamos as premisas vixentes do
espírito das penas de cárcere -a loita contra a delincuencia, a
defensa das garantías da sociedade e a reinserción dos condenados-
é entendible para todos, menos se cadra para as propias vítimas e
as súas familias, que mesmo os terroristas teñan dereito á
reinserción sempre e cando se cumpran as condicións esixibles para
a volta a inter-actuar nunha sociedade a través das canles de
participación, convivencia, debate, reivindicación...
Mais semella que ese obxectivo de
reinserción, que require de grandes doses de xenerosidade por parte
das vítimas, non ten lugar para unha facción da sociedade española,
cainita xa ben entrado o século XXI. A mesma facción que,
paradoxalmente, condena o propósito das familias das vítimas do
terrorismo franquista de tan só querer recuperar os corpos dos seus
seres queridos para ter tamén a oportunidade de levar flores as súas
tombas.
Tiveron que vir de fóra a darlle
crédito ás manifestación de ETA abandonando a vía da violencia.
Os partidos maioritarios querían manter en niveles máximos a
tensión dialéctica e negaron e aínda negan que o abandono das
armas sexa efectivo. Cimentos moi probes para construír un proceso
de paz duradeiro se non fora porque, polo momento, as teses non
militares da esquerda abertzale téñense imposto no debate interno
pola reivindicación da soberanía. A ese exercicio de pacificación
que tanto lle debe a Sortu, a Bildu a Batasuna, Aznar, coa
inestimable axuda de Bush, foi quen de demonizalo. Mesmo conseguiu,
no intre no que a sociedade basca e o nacionalismo xiraba para
desbotar todo recurso fora do debate e a reivindicación, o
procesamento de Arnaldo Otegui, que paga no cárcere o ariscado papel
de frear os asasinatos que non lle facían ningún ben á esquerda
abertzale pero que, en momentos de baixa estimación do goberno
Central, eran un instrumento reforzador da idea da necesidade dun
Estado fortemente Centralista que condena aos nacionalismos
periféricos como excluentes para non concibir a idea de esa
República Confederada cara á que, indefectiblemente, nos
encamiñamos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario