© blog: Son de Oleiros

martes, 15 de enero de 2013

O INDIVIDUALISMO DOS GALEGOS NO SEU PAÍS


(Fragmento de Galegos: a Galicia do século XXI. -xénero: humor-)


Os camiños dos galegos serpean arredor das casas para morrer nos prados. A estas latitudes chegaron os primeiros poboadores a procura dun pedazo de terra amigable que cultivar, seguindo as concas dos ríos e as depresións entre as montañas. A meirande parte das tribos procedían do centro continental e eran agricultoras. Isto e tamén a prudencia e o instinto defensivo das primitivas poboacións castrexas explica en parte que mesmo en pobos mariñeiros a xente teña vivido durante dous mil anos de costas ao mar e con grande temor del: O que queira deprender a rezar, que navegue polo mar. O outro factor que afastou aos galegos da liña de costa foi unha necesaria actitude de defensa fronte ás invasión normandas e viquingas, que durante séculos minaron a capacidade competitiva e a puxanza comercial das vilas mariñeiras, namentres as cidades e pobos do interior se mantiñan a salvo.
Os galegos comen porco e plantan verzas como os seus devanceiros. É recente a dedicación á explotación dos recursos pesqueiros, destinados fundamentalmente á exportación ou á industria conserveira, introducida polos cataláns hai douscentos anos.
Os descendentes das hordas suevas foron conservando un espírito pouco gregario ate mesmo perseverar en construíren as casas afastadas unhas de outras[1], con dominio sobre extensións de terreo acoutadas por fronteiras de pedra levantadas nos lugares máis insospeitados, moitas delas hoxe ocultas pola maleza: Cada galiña escarva para si / Cada un quere leva-la auga ao seu muíño inda que deixe en seco o do veciño.
A loita polo territorio individual reflicte un apego singular a propiedades que veñen pasando dunha xeración a outra cada vez máis divididas: Bens divididos, bens perdidos, di o refraneiro popular, ilustrando un uso testamentario, sempre despois da morte[2], que ten provocado emigracións en masa mesmo en territorios de gran riqueza, mais fragmentados en exceso.
De cando en vez algún galego con problemas de lindes enquistados na súa memoria baleira a carga da escopeta de caza contra o veciño e xa pode morrer en paz. Esa é unha reacción prevista para as relacións entre iguais. Outra cousa ben distinta e a actitude sometida dos galegos coas autoridades e as persoas notables: Non te arrimes aos señores nin ás barandas dos corredores  /  As leis van por onde queren os reis  /  Para ben casar casa co teu igual  /  Dar é de amo, recibir é de criado.
Neste caldo de cultivo, calquera idea de rebelión, por máis xusta que poida ser, semella impensable: Ás veces mexan por un e hai que dicir que chove  /  Orneos de burro non chegan ao ceo  /  Para porcos bastan verzas.

A autoridade da Igrexa, do Estado, dos caciques e do médico, son incontestables no rural. As xentes humildes enchen caladamente o libro das súas vidas, atentos a non chamar a atención dos recadadores de impostos e de almas[3]. Os labregos galegos adoptan durante séculos un perfil defensivo, de baixa intensidade, que lles ha servir para desviar o foco da atención por parte dos que toman as decisións tributarias[4], de alistamento ou de integración no rabaño de Deus. O individualismo e o talento natural para sobresaír son sufocados desde o seo familiar ate o esfumado do carácter. Apenas unha  empresa común cada catrocentos anos dentro das fronteiras de Galiza contradí a constatación da  nula capacidade do pobo galego para organizarse e por a proba a súa capacidade de dar o mellor de si mesmos. Mais ao fin, logo da rebeldía, o orden coñecido e a xerarquía dos poderes veñen a devolver ao pobo a un status no que todos prefiren perder un pouco, bastante, diante do medo a  que uns perdan todo e outros case que nada[5]. 
Nas novas xeracións, sobre todo urbanas, estes principios veñen sendo superados desde hai tempo no imaxinario colectivo, para perplexidade dos vellos. Mais na Historia de Galiza non hai apenas heroes individuais, por moito que as lendas se empeñen en amosar o contrario. Os escasos enfrontamentos cos poderes precisaron da ousadía colectiva. Xa no último tramo do século XX e morto o ditador, o Nacionalismo Galego formulou unha corrente necesaria para o debate que daría lugar a un país novo a partir dunha conciencia que facía menos extravagante e suicida o que era preciso pero atrevido en exceso no pasado.
Ese individualismo estremo e a lousa máis pesada que arrastra o galego desde a noite dos tempos. Tenlle impedido facer valer os seus dereitos alí onde corresponde. Os poderes públicos e os poderes de feito teñen abusado ata o hilarante dos galegos aproveitando a súa forza nula tomados de un e un. Os primeiros en aproveitarse da suor e do sangue dos galegos teñen sido os propios gobernantes e oligarcas galegos, que tradicionalmente recibiron os favores do Poder Central a cambio de administrar unha inxente despensa de enerxía, bens materiais e tributos a beneficio da Corona, do Exército e da Igrexa. Xa no mesmo século XX Franco gobernou de costas aos lexítimos intereses do pobo galego. Recentemente e logo dun período de grande desenvolvemento industrial algunhas das máis importantes empresas galegas pasaron a titularidade de foráneos que atopan na Galiza man de obra barata e paz social. Os galegos soportan un custo ambiental insostible para producir a enerxía e as materias primas que precisan no resto de Estado. Hidroeléctricas e centrais térmicas exportan boa parte dunha produción que os galegos pagan máis cara e con servizos máis deficientes, aínda cando as empresas son dirixidas por galegos. As fábricas de Aluminios e Celulosa, a Refinería de petróleo foron situadas onde máis impacto podían causar para aforrar en medios de depuración. A perda de postos de traballo no marisqueo e na baixura ten sido de milleiros. As rías están contaminadas con metais pesados. Sen embargo, os combustibles son máis caros a cincocentos metros da Refinería que a seiscentos quilómetros. E o peixe e a miúdo máis barato en Mercamadrid que nos mercados municipais de Vigo ou A Coruña.
Galiza é potencia mundial en enerxía eólica, pero aínda hai cortes de luz habituais en amplas comarcas rurais, e tamén a cinco quilómetros do Obradoiro. Galiza é líder en produción de conservas de pescado, en cultivos mariños, en elaboración de viños singulares. A pataca e o leite son de calidade suprema, pero cada día pechan dúas explotacións porque o produtor e pagado por debaixo dos custos de explotación. Os gobernantes permitiron e mesmo subvencionaron a merca por parte de empresas estranxeiras das lácteas galegas. Esas mesmas empresas introducen agora o leite producido nos seus propios países ata acabar cunha competencia que antes era forte.
Os galegos non souberon dar ao longo da Historia valor engadido a produtos apetecidos polos mercados máis esixentes. A castaña, os caracois, as setas, os ourizos de mar saen de Galiza por un prezo ata hai pouco irrisorio para coller valor unha vez manipulados no seu punto de destino. O illamento e o individualismo dos galegos ten suposto o pago dun prezo moi grande. Tanto como chegar a asumir o rol de vítimas como filosofía de resignación fronte aos abusos: Boi galego, que decrúa o monte para proveito alleo  /  Para o pobre sempre chove e sempre é noite.
Sen embargo, ese individualismo esaxerado fixo medrar aos galegos en ferramentas para a  autosuficiencia que lles teñen servido para mellor adaptarse ás contornas máis diversas. Así, na emigración amósanse con recursos e son quen de prosperar en todo canto emprenden e nun curto espazo de tempo, grazas tamén ao seu tesón.
 Di unha canción: “hai un galego na lúa...”. A cita reflicte a realidade de que en tódolos recunchos da terra hai algún galego ocupado con discreción nas tarefas máis inverosímiles ou de maior compromiso: cociñeiros dos Beatles ou na Casa Branca, presidentes de Repúblicas, propietarios de cadeas de hoteis, farmacias, droguerías e restaurantes, armadores de flotas que sucan mares afastados, cooperantes mesturados cos indíxenas para crear outra Galiza entre pitóns e tarántulas, astronautas ou bohemios, pero case que nunca mendigos. Porque os galegos sempre tentan saír adiante a pesares das dificultades do camiño. Son loitadores ata o límite: O que non se molla non come a solla  /  Para coñece-lo mundo, cómpre andalo  /  Por medo aos gorrións non quedan sen sementa-los leiróns  /  Sen escachar ovos non se fai tortilla.
 Entre os empresarios máis importantes desde México a Tierra de Fuego hai unha grande proporción de galegos, todos eles cunha característica común: son homes e mulleres de orixe humilde que tiveron que aprendelo todo experimentando no seu propio traxecto vital a base dun esforzo inconmensurable, alfabetizados tardiamente e por iso mesmo moi apreciadores da importancia de poder acceder a unha educación ben completa desde nenos. Eles nada teñen que ver coa cultura tan arraigada en parte da nosa xuventude que prepara oposicións durante dez anos, vivindo da economía familiar e agardando colocarse nun posto da Administración. Mais hai que recoñecer que, paradoxalmente, os galegos teñen tradicionalmente máis dificultades para facer prosperar os seus proxectos en Galiza ca na diáspora. O espírito gregario e colaborador dos galegos, aletargado en orixe, esperta ao chegaren ao estranxeiro. Os centros galegos no exterior son un verdadeiro foco de solidariedade, nos que a mais de manter viva a pegada da cultura e a lingua maternas, os galegos préstanse axuda en épocas de dificultade. E imposible atopar instrumentos semellantes na propia Galiza, aínda en tempos de bonanza económica. Na mente dos galegos pesa a idea de que a riqueza deste pequeno territorio esta moi dividida. A excesiva fragmentación dos legados testamentarios ten  comportado un forte sentido competitivo xa desde dentro da propia estrutura familiar, e una exacerbación da necesidade de ser máis astuto ca os demais para triunfar, sorteando as moitas dificultades que un entorno cobizoso do éxito alleo pon no camiño: Despois de morto o meu boi, non naza a herba no prado  /  Co mal de outro calquera dorme un sono  /  Máis me sabe a miña cebola que a carne da túa ola  /  Vaca de moitos, ben muxida e mal mantida  /  Val máis fume da miña casiña que lume da miña veciña.
Sen embargo, as diferencias no progreso son mal admitidas dentro do mesmo contexto aldeán. No rural galego permanece a norma non escrita de que o xusto é medrar na mesma medida que os demais, tanto a respecto do tamaño da facenda como no aspecto da casa, pois crecer moito en pouco tempo supón, no imaxinario da xente, facelo en detrimento dos demais[6].
É outra das herdanzas de épocas pasadas que atopa unha excepción no caso de que a fortuna proveña do traballo na emigración, onde, ademais, as enormes dimensións xeográficas e de oportunidades impulsaron entre os galegos unha conveniencia e un espírito cooperativos que aquí non se teñen dado mais ca na época republicana, co nacemento das Unións Gandeiras e de agricultores[7], e xa en datas máis recentes coa emerxencia das confrarías de mariscadores dispostas a compartiren o froito do traballo colectivo a pesares dos atrancos dunha Administración que segue a identificar perigos nos movementos gregarios, espontáneos a partir do feito de compartir intereses, que escapan ao seu control tutelado[8].        


[1]Para a delincuencia, a dispersión xeográfica supón unha oportunidade. Hai bandas organizadas capaces de atracar nunha sola noite bancos e tendas en vilas distantes corenta quilómetros unha de outra, ate completar o mapa provincial ou mesmo rexional. A bordo de turismos de gran cilindrada collen desprevida a Garda Civil e só a súa conduta histriónica, a súa demencia, acaba coa aventura calquera noite nunha pista forestal, logo de dez voltas de campá e un choque frontal contra un poste de Fenosa.
[2]O que da o que ten en vida que colla o saco e que pida  (Refraneiro popular).
[3]Calar nunca fixo mal.
[4]As aguias non cazan moscas.
[5]Máis vale cheirar vivo a merda que morto a incenso e cera.
[6]Para medrar hai que ir pouco a pouco, que a vexiga que incha moito, máis axiña estoupa.
[7]A ditadura de Franco prohibiu o Asociacionismo de toda índole exceptuando o relixioso e o afecto a causas defendidas polo Réxime. Moitos impulsores daqueles precursores da Seguridade Social e as Caixas de Solidariedade e Garantía foron represaliados.
[8]Control tutelado é o que exerce o Estado sobre os grandes sindicatos que representan exclusivamente a funcionarios da Educación, a Sanidade e a Propia Administración -como se fora de eses ámbitos non houbera necesidade de actividade reivindicativa-, a través da subvención dun número exorbitante de liberados e da dotación de grandes partidas de diñeiro para o desenvolvemento de actividades con repercusión ben dubidosa sobre a calidade e estabilidade das bolsas de ocupación laboral.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Libre asociación en Arteixo para celebrar o San Xoan?

¿Vivimos nun Estado democrático?   Un grupo de veciños de Arteixo unidos pola súa ideoloxía (materializada nos proxectos de Alternativa dos ...