© blog: Son de Oleiros

sábado, 12 de enero de 2013

Os galegos e o caciquismo na política

A consolidación no poder dos xerifaltes locais e localistas basease no tecido dunha rede de prosélitos notables satisfeita con prebendas e que asegura o respaldo popular no territorio no que gobernan. É unha fórmula enriquecida a través do legado romano e potenciada aínda mais a partir do sometemento do Reino de Galiza por parte da coroa de Castela que, para asegurar a lealdade da nobreza galega dende unha distancia física grande e un contacto esporádico, redobrou as compensacións aos seus valedores a costa de castigar ao pobo con impostos e aranceis gravosos ate a ruína.
O funcionamento nepotista ten acadado expresións excelsas no seo de Concellos e Deputacións, especialmente nas de Lugo e Ourense, onde os recursos viñeron distribuíndose desde a transición á democracia en razón á afinidade política dos alcaldes co presidente da Institución excelentísima. Ademais o uso irregular do talonario público ten gozado dunha inmunidade total. A creación de bolsas de traballo na función pública para pagar favores, colocar á familia ou acadar réditos electorais crea situacións hilarantes: na Casa da Cultura de Ourense hai contratados vinte celadores para atender tres portas.
O perfil do político nepotista galego é o de un individuo escuro no seu traballo anterior, case que sempre funcionario da Educación ou da Administración, sen experiencia ningunha como xestor e moito menos con habilidades desenvolvidas en situacións de crise pero que teñen fame de ascenso social e acumulación dunhas riquezas que a través do exercicio da súa profesión nunca poderían nin acariciar. Un apetito que vence ós escrúpulos cando se trata de favorecer a empresas nas que figuran  nomes interpostos para ocultar ao verdadeiro accionariado, se é que isto fora preciso, pois a moitos políticos galegos sóbranlle pelotas para facer compatible a súa titularidade como administradores de empresas, presidentes de fundacións, alcaldes, deputados, membros dunha Orde, amigos da Monarquía, da Festa dos Touros e de toda a simboloxía tradicionalmente empregada no clima de soberbia ostentosa do poder.
En todo este descarado despregue de medios axuda moito o nivel de permisividade dunhas masas cuxo xuízo crítico diminúe na mesma medida en que aumenta a súa sensación de que calquera esforzo pola súa parte para tratar de mudar as cousas é inútil. Os galegos viven instalados na forte convicción de que aproveitarse da posición ocupada na pirámide social é un dereito natural. Á  xente común bástalle con sacar partido, nunha proporción axeitada, ás pequenas oportunidades que a diario son susceptibles de ser aproveitadas, fora da lei, para obter algunha vantaxe competitiva e de supervivencia. Ese grado de conivencia e de asunción da corrupción como algo inevitable concede unha singularidade máis marcada ás relacións do Poder cos administrados en Galiza. O funcionamento irregular nas concesións, nas adxudicacións, no uso do diñeiro público é un mal aceptado como endémico, como tamén a concentración de cargos e de mando na persoa de prebostes que, aínda por riba, apoian a creación de Fundacións cun obxecto social mero pretexto para o verdadeiro motivo: o establecemento como elementos de apoio á súa xestión de pozos sen fondo aos que desviar recursos que son manexados por valedores dun sistema apodrecido por dentro silenciosamente[1], e con raíces ben profundas logo de tantos anos de exercicio.
O caciquismo na política ten suposto en Galiza un obstáculo fronte á modernización das estruturas sociais e do aparello produtivo: establece barreiras de entrada para a posta en marcha de novas empresas, impulsa a emigración, somerxe á sociedade no inmobilismo e frea a apertura á innovación e democratización das oportunidades de crecemento, inculca a transmisión, apoiada nos seus propios procedementos e nos da Igrexa, de valores como a resignación ou a asunción dunha sociedade de castas con nula permeabilidade, condena a expresión da liberdade fora dos preceptos relixiosos: na vida de parella, no concepto de familia, na vivencia do hedonismo, na organización social, na esfera de relacións entre iguais e de estes co Poder...
As clases dirixentes teñen mirado con receo a inmersión dos emigrantes nas culturas dos seus países de destino. Por iso os seus aparentes esforzos en apoiar a tantos traballadores lonxe da súa terra centráronse durante décadas en consolidar actividades relacionadas coa morriña respecto dos costumes, as tradicións, a gastronomía, a paisaxe ou a música, mais con motivacións restrinxentes, cun tratamento exclusivamente folclórico, para que ao retornar, aqueles que emigraran en boa parte por causa do caciquismo, non abrigaran no seu corazón actitude crítica ningunha fronte aos poderes. E foi un obxectivo acadado as máis das veces, superando a politización dos primeiros tempos nas Américas, cando os republicanos exiliados pronunciaban manifestos de denuncia dos abusos e agresións aos Dereitos Humanos na Galiza franquista. Logo desas primeiras manifestacións reivindicativas e de denuncia contra o Réxime nos Centros Galegos en América, chegou o goteo constante de embaixadores da cultura galega tradicional para ir  acadando nun clima de normalidade a completa restauración dos valores que tiveron a Galiza instalada nun status de resignación colaboradora, e xa na actualidade nunha aceptación do status de privilexios de que gozan as xerarquías e a clase política.


[1] Onde vai máis fondo o río fai menos ruído.


(Capítulo de Galegos. A Galicia do século XXI)

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Libre asociación en Arteixo para celebrar o San Xoan?

¿Vivimos nun Estado democrático?   Un grupo de veciños de Arteixo unidos pola súa ideoloxía (materializada nos proxectos de Alternativa dos ...