© blog: Son de Oleiros

martes, 18 de diciembre de 2012

OS GALEGOS E A ATRACCIÓN POLAS CHAPUZAS

(Capítulo do ensaio humorístico: Galegos. A Galiza do século XXI)
Copyright: Santiago Casal Quintáns.
Ano: 2011

Os galegos practican o principio de que si algo pode facerse mal, para que facelo ben?  Por todas partes hai pegadas dunha tendencia marcada cara á auto-aprendizaxe: na agricultura, na construción, na carpintería, na xardinería, en tódolos oficios manuais e tamén nas actividades artísticas os galegos “ignoran” a existencia de manuais e desprezan o legado dos outros[1]. O inventario de ocasións para toda sorte de intervencións de colleita propia é tan interminable como contrastado: un chimpín de masa para acceder á propiedade formando unha superficie des-conchada e irregular; un farol inclinado suxeito con ventos de arame; tellas aseguradas con enormes pedras de granito enriba delas; canlóns reparados con parches de tela asfáltica e amarrados con cordas; pastores eléctricos para gardar o gando enganchados en somieres estratexicamente situados para medio electrocutar aos camiñantes incautos; patas das cadeiras aseguradas con puntas á vista; fíos da corrente pelados provisionalmente e pendentes durante anos de seren forrados ou fichados; os buratos de seguridade para ventilación en caso de escape de gas tapiados por un moble; a ausencia de portalámpadas en instalacións de alpendres e faiados; arquetas dos sumidoiros situadas a nivel coa rede de saneamento para que a merda colla o camiño de volta á casa...
Fora do ámbito da construción e o mantemento doméstico a interiorización da inescusable presenza da calamidade impregna o comportamento do galego: o desprezo do coidado da saúde porque a enfermidade e a morte son un destino fatal[2]; a preguiza na administración da facenda, na presentación de papeis dentro do prazo, na petición de licencias e permisos, polo medo da uniformidade que supón estar dentro da lei; o declive da intensidade e a xenerosidade na relación de parella porque ser sensible fai máis feble e ser feliz da medo; a pouca valoración dos riscos na estrada, na obra, en certos traballos, porque adoptar medidas preventivas vai en contra da liberdade... para morrer?.
O galego prefire actuar conforme a unha idea de provisionalidade. Fai as cousas mal adrede pola presunta urxencia, pero coa idea de melloralas nun futuro próximo. O caso é, como facelo? Hai logo algún indicio de que ao chapuzas acompáñano capacidades e dons bastantes para facer ben ese traballo pendente? As raíces do desempeño fora de catálogo remóntanse aos estadios iniciais no asentamento da poboación en unidades illadas, xa fora dos castros, espalladas por un espazo físico case que excesivo. Os galegos estenderon as súas propiedades con ansias de privacidade[3], como os cans que se agochan para atacar unha presa de carne. E unha vez acadada esa esfera do íntimo, estes pioneiros da autosuficiencia afiaron a imaxinación e a capacidade creadora para resolver tódolos retos que a intendencia diaria ía presentándolles[4]. Así, no cerne de todo galego está presente a pegada evolutiva de miles de anos e o mérito de resolver, nunha soa vida, problemas e enigmas que noutras sociedades, cunha concepción organizativa gregaria, son tratados coa vantaxe de ter recibido en mellores condicións o legado xeracional de coñecementos e valores.
O tributo que os galegos teñen pagado por ese modelo de vida e de crecemento é grande. É certo que son seres modelados a partir do propio esforzo persoal, con grande capacidade de supervivencia nas situacións máis extremas. Pero, por contra, a calidade final das súas obras é hilarante cando falla a titoría dos que saben[5].
Os galegos que pasan por escolas taller, centros de formación, facultades de artes... os que, en definitiva, collen mestre, son artesáns ambicionados e con éxito no seu desempeño[6]. Mais sempre aportarán ese grado de diverxencia creativa que denuncia a súa reticencia a admitiren a parte de responsabilidade de outros no propio traballo. Xa no ámbito cotián, se algún día teñen que pedir un favor porque as súas habilidades non chegaron para levar a bo porto unha obra, unha empresa pequena, a solución a un problema doméstico, fano coa boca pequena e, non ben empezan a recibir a chave para arranxar o asunto, xa se apresuran, incómodos, mesmo violentos, a ir rexeitando a axuda, como se non a tiveran pedido. Non queren deber un favor[7]. Porque os galegos miden o seu poderío en razón do cociente entre favores feitos e favores recibidos. Dormen máis tranquilos cando ese saldo é positivo, cando non hai hipotecas no horizonte. Levado á esfera do hábitat, os galegos prefiren ser pobres entre catro paredes da súa propiedade antes que levar unha vida de caprichos vivindo en réxime de aluguer. É consecuencia dun carácter previsor que fai deles grandes aforradores e inversores en bens inmobles, pouco ou nada suxeitos aos vaivéns do mercado.
A meirande parte dos esforzos empresariais téñense cimentado máis ca nada sobre a capacidade de traballo e de sacrificio[8]. Só nos últimos tempos despuntan algunhas vocacións de aliñar innovación con espírito empresarial aventureiro. Mais o perfil do galego é pouco dado a conciliar a capacidade de durmir coa posibilidade de que o valor do seu patrimonio poida baixar un cincuenta por cento nunha semana. Para iso aforran como as formigas mesmo os máis humildes. Sábeno ben os bancos e as empresas de venta directa, a porta fría, que acadan niveis de vendas en Galiza como en ningures.
Alí onde cheira a sardiñas con cachelos, alí hai un cliente potencial para un relo como o de Xulio Iglesias[9] e unha batería de cociña como a de Belén Esteban[10]. Os responsables dos departamentos de mercadotecnia e vendas arengan aos mellores elementos para que lle saquen o miolo aos galegos máis humildes:

– “¡No se dejen llevar por las apariencias! En las casas más humildes es donde tienen el dinero escondido bajo los colchones, envuelto en bolsas de plástico para que no lo coman los ratones. Si no son ustedes, otros acudirán a sablearlos. ¡Y no me vengan con escrúpulos absurdos!. Esos pailanes por más tontos que les parezcan se las han arreglado para cobrar pensiones de minusvalía toda su vida por culpa de una hernia “fiscal” mientras, en su vida privada, doman caballos si hace falta. Han tenido la inteligencia suficiente para convertir un galpón en una vivienda, o para mover los hilos y colocar a sus hijos en puestos de trabajo para toda la vida sin pasar por oposiciones y a los abuelos en los mejores geriátricos públicos. Mientrastanto, ustedes tan modernos con sus cacharros cuya letra apenas puesden pagar se las ven y se las desean para llegar a fin de mes. ¡Entren en esas casas[11], ostia!. ¡Venzan con tenacidad cualquier atisbo de resistencia y no dejen euro sobre euro, que el año próximo esos cabrones ya habrán repuesto íntegramente su capital!”.   

Excursións a Portugal, demostracións en hoteis e nos fogares, presentacións en centros sociais coa mediación dalgún veciño con moito crédito no lugar. Multiplícanse as ocasións nas que o aforro dos galegos queda exposto á actuación dos piratas legais que, remedando a labor dos vendedores ambulantes no antigo Oeste americano, abordan a esa parte da poboación galega que aínda está a transitar cara o século XXI dende estruturas e escenarios pre-tecnolóxicos.
Por contra, para as novas xeracións, descendentes dos que fuxiron ás cidades, hoxe non queda nada interesante nas aldeas. Os vellos son moi vellos e os traballos e quefaceres do campo algo completamente alienante. Nos días de festas patronais neses pequenos núcleos, despois de xantar xuntos todos en familia, os maiores van saudar a primos e veciños, para laiarse do abandonado que está todo. Namentres, os mozos e as raparigas claudican da posibilidade de emprender calquera aventura e adoecen de tedio. Coa cabeza gacha, tirados nas escaleiras de pedra que levan á eira, estrañan os soportes tecnolóxicos e devecen por, en rematando a tortuosa tarde de Domingo, voltar ao seu medio natural: a cidade, as catro paredes do seu cuarto, a soas co Twenti e o Facebook. É o sinal de que todo mudou en pouco tempo nesta Galiza que se engancha ao tren da cultura global, acentuándose unha desvertebración entre o rural e as cidades que afonda aínda máis a fenda entre as xeracións presentes.




[1]Máis sabe o raposo por ser vello que por ser raposo.
[2]En mal de morte ningún médico ten sorte.
[3]Dos amigos gárdeme Deus, que dos inimigos gardámonos nós.
[4]Deus da o frío a conforme é o abrigo.
[5]Aprendiz de moitas ciencias, mestre de poucas sabencias.
[6]O que amodo camiña, chega a lonxe axiña.
[7]O que por si non se amañe por outro non agarde.
[8]Para recoller troitas hai que mollar o rabo.
[9]Cantante, intérprete de música lixeira, que vive “lexos dos teus lares” e presume de ser o que é por riba da marca de relo que usa.
[10]Moza asidua dos programas do corazón, a partir da súa separación dun toureiro e do presunto despecho por parte da familia política. E unha especie de símbolo de muller loitadora ¿?, desde a humildade, para moitas familias de clase media baixa e escasas inquietudes intelectuais.
[11]Metín o rato no celeiro e fíxose o meu herdeiro.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Libre asociación en Arteixo para celebrar o San Xoan?

¿Vivimos nun Estado democrático?   Un grupo de veciños de Arteixo unidos pola súa ideoloxía (materializada nos proxectos de Alternativa dos ...