© blog: Son de Oleiros

domingo, 30 de diciembre de 2012

OS GALEGOS E A MELANCOLÍA


(Fragmento de "Galegos. A galicia do século XXI")


Se cadra por mor, no esquema familiar tradicional, da enorme autoridade do pai, ao que superar en  status non é de balde, se cadra polo medo á autoridade divina, á que non se pode desafiar con soberbia, e, en definitiva, por razóns gravadas no fondo dunha conciencia intranquila, o caso é que os galegos padecen en gran medida o complexo de Polícrates: senten que tras dunha boa nova, tras do progreso que leva a superar as propias limitacións, virá de seguro unha mala nova, un problema ou mesmo unha desgraza[1].
O sentimento de culpa está detrás de esa melancolía que tan ben define aos galegos: una tristura duradeira, un xeito de estar na vida que conxura o perigo dunha sucesión de golpes de fortuna e calamidades[2]. O galego resiste mellor que ninguén os rigores do clima, a soidade e os traballos esforzados porque todo iso sérvelle de refuxio e protección fronte ás veleidades do destino e do ánimo. Namentres chove, neva e zoa o vento, o galego ten a coartada perfecta para coidar da mera supervivencia, camuflado en roupas que o manteñen illado, na intimidade do fogar, ou nas cerimonias de baixo perfil comunicativo que veñen a ser os xogos de naipes e as cuncas tomadas sen falar.
Así, cando morre un ser querido prodúcese un gran baleiro no corazón dos galegos, mais, ao mesmo tempo, esa sensación de calma que proporciona o saberse nunha meseta de aflición, nun estado que por un tempo non vai ir a peor. É paradigmática a carón do finado, de corpo presente, a compostura dos considerados máis febles e que agochan tras de ese aparente ánimo pusilánime un estoicismo que non é máis ca o medo a sufrir, desde o berce, disfrazado de esa aflición permanente que anticipa os reveses do destino. O paraugas dunha tristura cotián é preferible á actitude dos felices e despreocupados en aparencia, máis expostos ao caos e o imprevisto, e que, en todo caso e aínda nos momentos de bonanza, viven conscientes de que logo dunha grande alegría de seguro van vir momentos dolorosos[3].

Rosalía de Castro debuxou transversalmente a súa obra con ese temor a ser feliz:

“Tembra a que unha inmensa dicha
neste mundo te sorprenda;
grorias, aquí, sobrehumanas
trán desventuras supremas.
[...]
Sí; tembra cando no mundo
sintas unha dicha inmensa:
val máis que a túa vida corra
cal corre a iaugua serena.”

(Follas  Novas)                

Os galegos renuncian a buscar elementos de felicidade porque pensan que así frean a cadea de desgracias que inevitablemente veñen engarzadas cos bos momentos[4]. No seu interior prefiren se acaso os pequenos momentos de pracer, o goce do cotián, da boa comida, da natureza... cousas que por non ser espectaculares nin supoñer cambios no xeito de vivir tampouco teñen porque atraer á desgracia. Así, a alegría de vivir é máis ca nada un estado de sosego no que hai unha grande conformidade co presente[5]. Unha aceptación que só se viu ameazada coa derrota que nas últimas décadas tomou a vida para a maioría dos galegos, desprazando xeitos de supervivencia, borrando da pirámide de poboación a nenos e mozos, silenciando o murmurio de vidas incipientes e espontáneas que enchían de vida as nosas aldeas e as pequenas vilas.
En moitos lugares a satisfacción por sentirse vivos no corazón dos veciños deu paso a unha desesperación calada que se precipita en depresión profunda cando a memoria rescata imaxes doutro tempo: longas xornadas de traballo no campo interrompidas por comidas calóricas compartidas en charlas animadas; os ensaios da banda; as festas, os usos, os costumes... os sinais de identidade dun colectivo de seres humanos cuxa pegada se dilúe co tránsito da Galiza tradicional a Galiza do século XXI: un novo modelo de país, de empresa común, suma de vocacións individualistas, enganchada á corrente global de valores homoxéneos e homoxeneizadores que restan importancia aos feitos diferenciais, á lingua nai e a tódolos rasgos autóctonos.
Na Galiza das cidades, en Vigo, A Coruña e Ferrol, a xuventude namórase en castelán, escoita música en inglés e viste roupa semellante á que se estila en Xapón, París ou Nova York. E isto a pesares de dispor de canles de televisión e emisoras de radio emitindo en galego, unha lingua, unha cultura camiño de ser centro de atención exclusivo de estudosos nos departamentos universitarios de investigación de medio mundo, aló cando teñan morto dúas xeracións que aínda posúen memoria histórica e lembran outros tempos.



[1] O ben non dura e o mal chega axiña.
[2] As alegrías non son para tódolos días.
[3] O que se alumea coa estrela da fartura, pode atopar algo que lle faga a vida escura.
[4] As delicias do mundo pasan axiña.
[5] Camiño longo, paso curto.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Libre asociación en Arteixo para celebrar o San Xoan?

¿Vivimos nun Estado democrático?   Un grupo de veciños de Arteixo unidos pola súa ideoloxía (materializada nos proxectos de Alternativa dos ...